• Foto van schrijverSusanne Guijt

Een hernia, wat nu?

Bijgewerkt op: 19 jul. 2022

Wat is nu eigenlijk een hernia?

Een hernia is een afklemming van een zenuw door een tussenwervelschijf die beschadigd is geraakt en tegen de zenuw aandrukt, wanneer deze druk groot genoeg is kan de zenuw geen signalen meer doorgeven en zal er uitval ontstaan.

De uitval bestaat uit verlies van gevoel in een deel van de huid welke door de zenuw wordt verzorgd en uitval van van spieren die niet meer aangestuurd kunnen worden. De beschadigde tussenwervelschijf puilt meestal uit in de richting van de rug, dit betekent dat bij voorover buigen de druk aan de voorzijde van de tussenwervelschijf groter wordt en de tussenwervelschijf nog verder naar achteren wordt gedrukt waardoor de klachten zullen kunnen toenemen en verergeren.

Wat mag ik of wat moet ik doen nu ik een hernia heb?

De eerste 2-3 weken nadat de tussenwervelschijf is beschadigd vindt er een ontstekingsproces plaats waarbij ontstekingsvocht ontstaat welke nog meer druk op de zenuw zal uitoefenen, dit veroorzaakt flink veel pijn en uitstraling. Om deze periode zo goed mogelijk door te komen zijn pijnstillers en ontstekingsremmers nodig en zal je de rug zoveel mogelijk moeten ontzien door veel te liggen en kleine stukjes te lopen, zitten is slecht voor de rug omdat deze dan bol komt te staan en dus druk aan de voorzijde van de tussenwervelschijf zal zetten waardoor meer druk op de zenuw ontstaat. Je moet proberen om de rug zoveel mogelijk recht en hol te houden en zo min mogelijk bol maken. Na deze 3 weken zal het ontstekingsvocht door het lichaam opgenomen worden en zal de druk op de zenuw gaan verminderen en de uitstraling minder heftig worden en `zal het herstelproces kunnen gaan beginnen.

Wat kan uw fysiotherapeut hierbij voor een rol spelen?

De fysiotherapeut kan u helpen om allereerst goed duidelijk te maken wat er zich in uw rug afspeelt en hoe u daar de eerste weken mee moet omgaan. Vervolgens kan uw therapeut u verder begeleiden bij het herstelproces en duidelijke richtlijnen aangeven waar u op zult moeten letten om het herstel niet te vertragen. Wanneer de tijd daar is zal hij u ook helpen bij het herstellen van uw core-stability om zo recidieven te voorkomen.

core oefeningen

156 weergaven0 opmerkingen