Fysiotherapie

© 2019 fysiotherapie-mcd

 

Zoeken
  • Susanne Guijt

De ideale werkhouding

Bijgewerkt: 3 okt 2019

De zomervakantie is helaas weer afgelopen en iedereen gaat weer aan het werk of aan de studie. Ga goed van start met een juiste werkhouding. Met de onderstaande tips kunt u pijnen en blessures aan de wervelkolom voorkomen.

Met de volgende tips zorgt u voor een goede werkhouding. De regel is dat alle gewrichten in een hoek van 90 of 0 graden zijn.

Stap 1. De stoel:   Zorg ervoor dat je de hele zitting gebruikt, schuif je heupen zo ver mogelijk naar achter in de stoel.Verstel de hoogte van je stoel zodat je voeten plat op de vloer staan en je knieën in een hoek van 90 graden.Stel de armleuningen zo in dat je schouders ontspannen zijn en de ellebogen een hoek van 90 graden maken. Gebruik een voetsteun als je je bureau niet kan verstellen om de juiste zithouding te creëren. Schuif de stoel helemaal aan.

Stap 2. Je toetsenbord:Trek het toetsenbord dicht naar je toe en plaats het toetsenbord recht voor je lichaam.Bepaal welk gedeelte van het toetsenbord u het vaakst gebruikt en pas het toetsenbord opnieuw aan, zodat het gedeelte in het midden van uw lichaam staat.Plaats de muis zo dicht mogelijk bij het toetsenbord.


Stap 3. Je scherm en telefoon: Plaats je scherm minstens 50 centimeter en hoogstens 70 centimeter van je af. Plaats het scherm recht voor je, boven je toetsenbord. De bovenrand van je scherm moet op kijkhoogte staan. Als het ware kijk je net over het scherm als je rechtuit kijkt. In je natuurlijke houding kijk je dan net iets omlaag en zie je het midden van het scherm.Probeer lichtcontrasten (zoals invallend zonlicht en felle verlichting) te beperken. Plaats je telefoon binnen handbereik. Als je veel belt kan een headset helpen zodat je niet de hele tijd naar de telefoon hoeft te grijpen.


Stap 4. Pauzes: Hoe perfect je alles ook hebt ingesteld, langdurige statische houdingen remmen de bloedsomloop en dat is niet goed voor je lichaam. Dus: Neem elke 30/45 minuten korte (strek-) pauzes.Neem na elk uur werken een pauze of verander van positie. Ga tijdens de lunch weg van je computer. Vermijd vermoeidheid van de ogen door regelmatig te rusten, kijk weg van de monitor en focus op iets in de verte.


Gaat de pijn ondanks de tips niet over, maak dan een afspraak  met een van onze fysiotherapeuten.


Tel: 015-2140828 of mail: info@fysiotherapie-mcd.nl


63 keer bekeken